دسته‌بندی نشده

شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان – اطلاعاتی که باید در مورد آن بدانید

شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان

استان اصفهان با دارا بودن یک چهارم از معادن سنگ کشور (150 معدن فعال) و موقعیت جغرافیایی آن در مرکز و همسایگی با استان های لرستان ، فارس و مرکزی لقب قطب سنگ ایران را به خود اختصاص داده است که شهرک صنعتی محمودآباد با بیش از 750 کارخانه سنگبری ، حضور 80 درصد از نمایشگاه های سنگ کشور ، اشتغال زایی 30 هزار نیروی کار ماهر و کیفیت و تنوع محصولات تولیدی نقش زیادی در این راستا داشته است.

موقعیت جغرافیایی شهرک صنعتی محمودآباد

شهرک صنعتی محمودآباد در شمال غرب اصفهان مقابل پالایشگاه شهید منتظری در کیلومتر 5 جاده اصفهان به شاهین شهر قرار دارد که از جنوب به خمینی شهر و از شمال به شاهین شهر راه دارد. مساحت این شهرک 900 هکتار می باشد.

تاریخچه

این شهرک در اواخر سال 1350 با حجم زیادی از کارخانجات سنگبری در سطح 400 هکتار آغاز به فعالیت کرد. نزدیک به سه دهه بعد در سال 1376 وزارت صنعت معدن و تجارت کشور موافقت خود را با افزایش 200 هکتاری این مجموعه اعلام کرد و در نهایت 12 سال بعد در سال 1388 به دستور دولت و با هدف قرارگیری واحد های بیرونی در محدوده مساحت آن 270 هکتار دیگر افزایش یافت که با انتقادات فعالان محیط زیست استان مواجه شد.

در پی این جریانات هیئت مدیره شهرک با دفاعیات خود مبنی بر پاک بودن صنعت سنگ این توسعه را مجاز دانست و رسالت اصلی شهرک صنعتی محمودآباد را اشتغال زایی خواند.

محصولات

عمده فعالیت و معروفیت این شهرک بر پایه سنگ های ساختمانی است ولی کارخانجات و کارگاه های دیگری نظیر تولید و تعمیر گیربکس صنعتی ، طراحی و ساخت ماشین آلات صنعتی ، ساخت انواع مخازن ، طراحی و ساخت انواع سردخانه ، صنایع اکسید آلومینیوم و غیره نیز حضور پررنگی دارند.

تولیدات سنگ شهرک به ترتیب تعداد واحد های تولیدی در هر زمینه:

  • تراورتن
  • مرمریت
  • گرانیت
  • چینی
  • مرمر

لازم به ذکر است تعداد واحد های تولیدی در زمینه سنگ مرمر انگشت شمار است. دلیل آن نیز ذخایر نسبتا کم مرمر کشور و قیمت بالای آن است که استفاده از آن را محدود می کند.

در این شهرک می توانید سنگ های ساختمانی نظیر سنگ راه پله ، قرنیز ، سنگ کف ، سنگ نما ، انواع مصنوعات سنگی و انواع تایل و اسلب کیفیت سوپر جهت صادرات به کشورهای اروپایی ، ترکیه ، حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه با قیمت های استثنایی بدون واسطه تهیه نمایید.

چرا قیمت سنگ در اصفهان مناسب تر است؟

همانطور که گفته شد عمده معادن کشور در استان اصفهان قرار دارند به همین دلیل کاهش هزینه های حمل کوپ سنگ از معدن تا سنگبری منجر به کاهش بهای تمام شده آن می گردد.

در حال حاضر حدود 800 کارخانه سنگبری در شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان مشغول فعالیت هستند که موجب شده عنوان قطب سنگ کشور را به خود اختصاص دهد؛ وجود رقابت سالم بین این کارخانجات منجر به مناسب تر شدن قیمت ها گردیده است.

سنگ های موجود از چه معادنی تامین می شوند؟

کشور ایران از لحاظ معادن سنگ غنی است و در دنیا به رنگین کمان معادن شناخته می شود.

سنگبری های موجود در این شهرک کوپ سنگ های مورد نیاز خود را از معادن اقصی نقاط کشور از جمله عباس آباد ، حاجی آباد ، محلات ، … و یا از کوپ های وارداتی تامین می کنند.

بارگیری و ارسال سنگ به چه صورت انجام می گیرد؟

حضور باربری های متعدد در اطراف این شهرک موجب سهولت در امر بارگیری می گردد. همچنین بارگیری تماما توسط نیروی متخصص انجام شده و توسط راننده های ماهر حمل می گردد. همچنین بسیاری از کارخانجات این شهرک جهت سهولت در ثبت سفارش و راحتی مشتریان امکان خرید غیرحضوری را فراهم نموده اند.

وزن هر سنگ نیز متفاوت است و بر هزینه های حمل و نقل تاثیرگذار می باشد. بطور معمول تراورتن ها از وزن کمتری نسبت به سایرین برخوردارند لذا متراژ بیشتری از آن را در یک ماشین می توان بارگیری نمود.

اشتغال زایی

فعالیت های شهرک صنعتی محمودآباد موجب ایجاد فرصت های شغلی برای افراد بسیاری گردیده و بطور مستقیم برای 30 هزار نفر و بطور غیرمستقیم برای 150 هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

توسعه پایدار

این شهرک نیز سیاست های توسعه پایدار و صنایع پاک را دنبال می کند و حرکتی فناورمحور دارد. این اقدامات به منظور کاهش آلودگی محیط زیست و بهره برداری هوشمندانه از منابع صورت می گیرد.

کانال تلگرام

صفحه اینستاگرام

گزینه های ارتباطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 10 =