دسته‌بندی نشده

اصطلاحات رایج سنگ های ساختمانی

اصطلاحات رایج سنگ های ساختمانی

قبل از ورود به هر صنعت، حال به قصد فعالیت باشد یا خرید، دانستن اصطلاحات رایج آن امری ضروری است و باعث می شود در برخورد اول شما فردی تازه کار و مبتدی پنداشته نشوید. همچنین مطالعه و کسب اطلاعات در مورد حوزه موردنظر موجب انتخابی بهتر و صرفه جویی در هزینه ها می شود. در این مقاله سعی کرده ایم با گردهم آوردن الفاظ و اصطلاحات پرکاربرد در صنعت سنگ های ساختمانی مرجع کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

اصطلاحات صنعت سنگ

کوپ سنگ : سنگ های بزرگی که معمولا بصورت مستطیل شکل از معدن استخراج شده و وزنی بالای 20 تن دارند. کوپ ها جهت فراوری به کارخانجات سنگبری فرستاده می شوند.

کوپ سنگ

پلاک سنگ یا سنگ طولی : پرکاربردترین سنگ ساختمانی است که مطمئنا زیاد آن را دیده اید. سنگ طولی با ابعاد 20،30،40،60 و یا در صورت نیاز به ابعاد سفارشی نیز تولید می شود که رایج ترین و پراستفاده ترین آن سایز 40 می باشد.

تایل : سنگ هایی که بصورت مربعی شکل فراوری می شوند و مناسب کف سازی هستند. ابعاد تایل معمولا (40*40) (50*50) (60*60) (80*80) و یا مستطیل شکل (30*60) (40*80) می باشد.

شمش : این اصطلاح اشتباها با سنگ های بلند معنا می شود ولی اینطور نیست. منظور از شمش این است که قد و ارتفاع سنگ های طولی که در یک دسته یا سورت قرار دارند تقریبا یکسان است. برای مثال ممکن است بشنوید “این سورت 80 درصد شمش است” به این معنا که 80 درصد سنگ های موجود در این دسته ارتفاع هم اندازه ای دارند که قیمت آنها نیز به مراتب بیشتر است.

اسلب : سنگ های قواره ای و یک تکه که ابعادی بیش از یک متر در یک متر دارند. ضخامت آنها 2 سانتی متر و معمولا در ایران 170 در 280 سانتی متر تولید می شوند. از اسلب بیشتر در لابی ها و تی وی روم استفاده می گردد.

سنگ پله : سنگ های پله معمولا ضخامت 3 سانتی دارند ولی بصورت سفارشی 4 سانتی هم تولید می شوند. عرض استاندارد پله 35 سانتی متر و طول آن یک متر می باشد. به دلیل سُر بودن ماهیت سنگ بهتراست جهت جلوگیری از لغزندگی شیار هایی روی سطح سنگ پله ایجاد شود.

سنگ حکمی : برخی مواقع با توجه به مکانی که قرار است سنگ کار شود ممکن است نیاز به سنگ هایی با ابعاد غیرمعمول و سفارشی داشته باشیم که با هماهنگی و پرداخت هزینه آن به سنگبری می توان سنگ حکمی تهیه کرد.

درپوش سنگی : برای جلوگیری از شوره زدگی که ناشی از نفوذ آب و رطوبت به داخل دیوار است، بر روی دیوار یا لبه پنجره ها از درپوش سنگی استفاده می کنند که اغلب از سنگ های با کیفیت پایین و بدون ساب است. برای درپوش سنگ تراورتن از تقاضای بالایی برخوردار است.

ریزه بار : سنگ های دور ریز و بلااستفاده کارخانجات که ابعادی کمتر از 40*40 دارند. این سنگ ها برای قرنیز گزینه مناسبی هستند.

گیوتین یا آنتیک : دلیل اسم این سنگ برش آن با گیوتین است که غالبا در ابعاد عرض 5 و ضخامت 3 سانتی متری تولید می شود.

سنگ کوبیک : سنگ مکعبی شکل که بیشتر در ابعاد 10 سانتی یا کمتر تولید می شود و جنس گرانیتی آن به دلیل استحکام بالا طرفداران زیادی دارد. کوبیک به دلیل فراوری کم هزینه، قیمت پایینی نیز دارد و گزینه مناسبی برای سنگفرش می باشد.

سنگ کوبیک

لاشه سنگ : سنگی که از دامنه کوه های به دست می آید و به همان صورت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اصطلاحات فرآوری

بوک مچ و فورمچ : قراردادن دو سنگ اسلب در کنار هم به گونه ای که طرح و رگه های سنگ متقارن شود را بوک مچ و از کنارهم گذاشتن چهار اسلب به طوری که دو عدد در بالا و دو اسلب در پایین باشد و ظاهری زیبا تشکیل دهد را فورمچ می گویند.

اسلب فورمچ

اسکوپ سنگ : در مرحله اجرا سنگ هایی که قابلیت جذب ملات و چسبندگی کمتری دارند یا در ساختمان های بلند و همچنین در مناطق زلزله خیز مورد استفاده قرار می گیرند، برای جلوگیری از سقوط و حفظ امنیت عابران، سنگ را با قطعات فلزی مخصوص به دیوار پیچ می کنند.

موج پیچ : همانطور که از اصطلاح آن مشخص است، به سنگ هایی گفته می شود که دارای طرح های موج مانند و درهم پیچیده هستند.

فلیم کردن : به منظور ایجاد اصطکاک و زیباسازی سطح سنگ آن را در معرض شعله پرفشار قرار می دهند.

سنگ چرمی : در فراوری این نوع سنگ از رزین برای پوشاندن حفره ها استفاده نمی شود و ساب آن نیز براق نیست.

جذب آب : همانطور که قابل تشخیص است، واحدی جهت اندازه گیری میزان جذب آب سنگ در شرایط مختلف است. سنگ های گرانیت جذب آب کمتر و سنگ های آهکی و ماسه ای جذب آب بیشتری دارند.

بازی رنگ : به تفاوت تنالیته رنگی در یک سورت سنگ، بازی رنگ می گویند که تا 15 درصد طبیعی است و هرچه بیشتر باشد قیمت آن سورت کاهش می یابد.

تخلخل : حفره ها و سوراخ های داخل سنگ را تخلخل می گویند که در تراورتن این مقدار بیشتر است و نکته مثبتی به شمار می رود. وجود این تخلخل ها در تراورتن موجب جذب بیشتر ملات و چسبندگی بیشتر می گردد. تخلخل در مرمر، مرمریت و گرانیت بسیار کم و ناچیز است.

مقاومت سایشی و خمشی : مقاومت سنگ در برابر ساییده شدن و خم شدن.

شوره سنگ : این مورد را می توان رایج ترین اصطلاح بازار سنگ های ساختمانی دانست. زمانی که آب ملات و ترکیبات سنگ تبخیر شود املاح و نمک های موجود در سنگ به سطح بیرونی  متمایل می شوند که ظاهری شبیه کپک زدگی به نمایش می گذارد. برای جلوگیری از این اتفاق می توان از سنگ های با کیفیت تر و یا مواد ضد شوره استفاده کرد.

خرید سنگ از قطب سنگ کشور، اصفهان

جهت خرید حضوری یا غیرحضوری ، استعلام قیمت و مشاوره رایگان با مشاورین مجموعه بازرگانی اترس تماس حاصل فرمایید و یا در شبکه های اجتماعی با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =