دسته‌بندی نشده

انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

در این مقاله قصد داریم انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها در شرایط مختلف را بررسی کنیم. همانطور که می دانید هر سنگ ویژگی ها و خصوصیات متفاوتی دارد و باتوجه به آنها مورد استفاده قرار می گیرد اما چطور بهترین سنگ را برای شرایط خود انتخاب کنیم؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

برای انتخاب سنگ مناسب ابتدا باید ویژگی های آنها را بشناسید. برخی سنگ ها ممکن است در برابر آفتاب ، باد و باران مقاوم نبوده و برای محیط خارجی و نمای ساختمان شایسته نباشد ولی به دلیل ظاهر زیبا به دل خریدار می نشیند و در صورتی که راهنمای متخصص نداشته باشید ممکن است پس از مدتی به هزینه های بازسازی متحمل شوید.

چه سنگی بخریم؟

تراورتن

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت ، وزن کم و ظاهر زیبای شکلاتی، کرم و عسلی، هم در نمای ساختمان و هم در فضای داخل مانند کفپوش گزینه مناسبی است. از معروف ترین معادن این سنگ می توان به عباس آباد، حاجی آباد، تکاب، یزد و… اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی : تراورتن و انواع آنها

گرانیت

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از نوع سنگ های آذرین است که حاصل سرد شدن ماگمای مذاب می باشد به همین دلیل عنوان مستحکم ترین سنگ ساختمانی را به خود اختصاص داده است و زمین شناسان آن را کارت ویزیت زمین می نامند زیرا معتقد اند فقط در سیاره زمین یافت می شود.

این نوع سنگ در برابر آب مقاومت بالایی دارد و می توان در داخل و خارج ساختمان استفاده نمود. اگر شهر شما بارندگی نسبتا زیادی دارد سنگ گرانیت برای کفپوش محیط حیاط می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد. همچنین مقاومت فشاری این سنگ 300 مگاپاسکال است درحالی که این رقم برای بتن 40 مگاپاسگال می باشد!!.

مطلب پیشنهادی : گرانیت و انواع آنها

مرمر

سنگ مرمر

سنگ مرمر را اکثرا در حرم و اماکن مذهبی دیده اید. این سنگ به دلیل صیقل پذیری بالا و سطح آینه ای که دارد به داخل ساختمان جلا می بخشد و در تزئینات سنگی نیز بسیار کاربرد دارد. این نوع سنگ درتحمل آلودگی ، باران های اسیدی ، رطوبت و تابش نورخورشید توانایی کمی دارد و به مرور کدر می شود به همین خاطر استفاده آن در نمای ساختمان توصیه نمی شود.

مطلب پیشنهادی : سنگ مرمر و انواع آنها

مرمریت

سنگ مرمریت

فارغ از تشابه اسمی ، مرمریت در ظاهر شباهتی با مرمر ندارد ولی از نظر مقاومت در برابر نورخورشید و آلودگی مانند مرمر عمل می کند با این تفاوت که مرمریت در مقابل نفوذ آب مقاوم تر عمل می کند.  با این حال استفاده از آن در خارج ساختمان و محیط باز جالب نیست ولی به دلیل تنوع زیادی که دارد(حدود 54 نوع مرمریت در ایران وجود دارد) در طراحی داخلی بسیار استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی : مرمریت و انواع آنها

آنتیک

سنگ آنتیک

سنگ آنتیک حاصل کنارهم قرار گرفتن خرده سنگ های تراورتن است که عمده استفاده آن در تزئینات داخلی و باغ آرایی می باشد.

گابرو

سنگ گابرو | انواع سنگ های ساختمانی و کاربردآنها

از سنگ گابرو عمدتا در ساخت کابینت و کاشی کف استفاده می شود ولی به دلیل مقاومت در برابر آب و هوا در نما نیز کار می شود.

سنگ گابرو نوعی آذرین درونی بوده که تنوع رنگی آن شامل خاکستری ، سبز تیره و سیاه است و بافتی درشت دارد.

گیوتین

سنگ گیوتین | انواع سنگ های ساختمانی و کاربردآنها

سنگ گیوتین نیز همانند آنتیک از کنارهم قرار گرفتن تکه های تراورتن است و ماهیتی تزئینی دارد.

ماسه سنگ

ماسه سنگ | انواع سنگ های ساختمانی و کاربردآنها

این نوع سنگ در دسته سنگ های رسوبی قرار می گیرد و همانطور که از نامش پیداست از تجمع و فشردن ماسه در کف رودها به وجود آمده است. ماسه سنگ دارای تنوع رنگی زیادی از جمله زرد ، خاکستری ، سفید ، قرمز و قهوه ای می باشد به همین دلیل مورد علاقه افرادی است که در زمینه دکوراسیون فعالیت می کنند. ماسه سنگ در ساخت استخر ، کفپوش ، دیوارپوش و پوشش سقف کاربرد دارد.

چینی یا کریستال

سنگ چینی یا کریستال | انواع سنگ های ساختمانی و کاربردآنها

از قدیمی ترین سنگ های نما سنگ کریستال یا به اصطلاح عامیانه سنگ چینی است که دلیل چینی نامیده شده آن صدایی شبیه به ظروف چینی است که در اثر ضربه به جنس های نازک آن به وجود می آید. سنگ کریستال که در دنیا با نام وایت ماربل شناخته می شود امروزه استفاده از آن کم شده و جای خود را به سنگ هایی نظیر تراورتن داده است.

ترامیت

سنگ ترامیت | انواع سنگ های ساختمانی و کاربردآنها

سنگ های ترامیت در دسته سنگ های رسوبی قرار می گیرند که از ماسه و خاک رس تشکیل شده اند. ترامیت در فرآیند شکل گرفتن تحت فشار و دمای بالا نبوده و به همین خاطر آهک بالایی دارد. این سنگ ظاهری سفید و یکدست دارد و می توان جایگزین تراورتن های گران قیمت سفید قرار داد ولی در نظر بگیرید که اگر منطقه محل زندگی شما رطوبت و بارندگی بالایی دارد ممکن است پس از مدتی استفاده لکه های زرد رنگی روی نمای شما مشاهده شود.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها پرداختیم ، لازم به ذکر است سنگ های متفرقه دیگری نیز وجود دارند اما اصلی ترین و کاربردی ترین آنها نمونه هایی است که در این مقاله به آن پرداخته شد .

اگر هنوز در انتخاب خود دچار تردید هستید و یا قصد خرید سنگ های ساختمانی با قیمت بسیار استثنائی و بدون واسطه از سنگبری های شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان را دارید با کارشناسان مجموعه بازرگانی اترس در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 19 =