گرانیت

برترین کشورهای واردکننده گرانیت – بررسی بازار جهانی 2024

در این مطلب بصورت جامع به معرفی برترین کشورهای واردکننده گرانیت، وضعیت بازار جهانی، شرکت های فعال در این زمینه، بزرگترین معادن فعال گرانیت در دنیا و مشکلات و چالش های آن می پردازیم.

لازم به ذکر است منابع و اطلاعات استفاده شده در این مقاله کاملا بروز بوده و مربوط به سال کنونی 2024 می باشد.

بازار رو به رشد سنگ گرانیت

گرانیت یک سنگ آذرین دگرگونی است که به دلیل استحکام فوق العاده همواره از قدیم در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گرفته است.

در سال های اخیرا تقاضای داخلی به سمت مرمریت ها متمایل شده است دلیل آن نیز تنوع بالای معادن آنها در ایران است. اما روند تقاضای جهانی کاملا متفاوت است؛

در واقع سایر کشورها به دلیل شرایط آب و هوایی سرد و بارش زیاد گرانیت ها را بر هر متریال دیگری ترجیح می دهند؛ نمودار ها نشان می دهد میزان تقاضای سنگ گرانیت در دنیا طی سالهای اخیر صعودی می باشد.

برترین کشورهای واردکننده گرانیت

  • چین

چین جزو برترین کشورهای واردکننده گرانیت در جهان است، در واقع می توان آن را بزرگترین فعال این حوزه نامید.

چین بیش از 60 درصد تولیدات گرانیت دنیا را خریداری می کند!

شاید برای شما این سوال پیش آید که از این حجم سنگ چه استفاده ای می کند؟ عمده گرانیت های وارد شده در صنعت ساختمان(داخلی و نما)، پیاده رو ها، بناها و مجسمه های عظیم یادبود و ساخت تزئینات و مبلمان مصرف می شود.

  • ایالات متحده آمریکا

پس از چین، آمریکا دومین واردکننده بزرگ سنگ گرانیت در جهان است. این کشور عمده گرانیت مصرفی خود را از کشورهای برزیل، هند، چین و ایتالیا تأمین می کند.

در آمریکا از گرانیت به عنوان مصالح ساختمانی، دیوار شومینه، سنگ پیشخوان آشپزخانه، سنگفرش محوطه، بناهای یادبود و سنگ قبر استفاده می شود.

  • آلمان

آلمان سومین کشور از برترین کشورهای واردکننده گرانیت است. شرکت های مربوطه گرانیت موردنیاز را از کشورهای برزیل، هند، چین و سوئد وارد می کنند.

کاربرد سنگ گرانیت در آلمان نیز به عنوان متریال ساختمانی، سنگ مزار و عناصر تزئینی می باشد.

  • ژاپن

ژاپن عنوان چهارمین واردکننده برتر گرانیت را به خود اختصاص داده است و میزان موردنیاز خود را از چین، هند و سریلانکا تأمین می کند. موارد مصرف آن نیز مشابه کشور آلمان است.

  • ایتالیا

ایتالیا مهد سنگ های ساختمانی است و علاوه بر تولید داخلی، پنجمین کشور وارد کننده گرانیت نیز می باشد. کشورهای هند، چین، برزیل و نروژ از تامین کنندگان ایتالیا محسوب می شوند.

در این کشور سنگ گرانیت به عنوان پوشش دیواره های داخلی، سنگفرش داخلی و محوطه، نمای ساختمان و تولید مبلمان کاربرد دارد.

  • کانادا

ششمین کشور برتر در حوزه واردات گرانیت کشور کانادا می باشد. کانادا نیز مانند سایرین از طریق هند، چین و برزیل اقدام به تهیه سنگ موردنیاز خود می کند.

به دلیل سرمای بیش از حد کانادا تنها استفاده از سنگ گرانیت توجیه دارد، سایر سنگ ها قادر به تحمل این مقدار از دمای پایین نیستند.

  • فرانسه

فرانسه مطلب جدیدی برای گفتن ندارد! این کشور نیز همانند بقیه از هند، چین و برزیل وارد می کند و عمدتا در صنعت ساختمان سازی استفاده می نماید.

حجم واردات گرانیت بر اساس گزارش تجارت جهانی

بیشترین حجم ثبت شده طی دو سال اخیرا تا کنون مربوط به کشور های زیر می باشد:

(مقادیر بصورت سالانه می باشد)

  • ایالات متحده آمریکا 2.5 میلیارد دلار
  • آلمان 1.5 میلیارد دلار
  • انگلستان 1.2 میلیارد دلار
  • فرانسه 1.1 میلیارد دلار
  • چین 1 میلیارد دلار

دلیل تفاوت این ارقام با اطلاعات بالا تغییر مقطعی تقاضای بازار است؛ برترین کشورهای نامبرده در واردات گرانیت که بالاتر مطالعه فرمودید طی بازه بلندمدت رتبه بندی شده اند؛

در صورتی که ارقام گفته شده مربوط به سال 2022 تا 2024 است، در این بازه دو ساله آمریکا در جایگاه اول قرار گرفته و انگلستان نیز به لیست پیوسته است. این تقاضا ممکن است به دلیل آغاز پروژه های عظیم صورت گرفته باشد.

فرآوری های مورد تقاضا:

اسلب 60 درصد

کوپ خام 20 درصد

پلاک های 60*30 و غیره 20 درصد

بزرگترین شرکت های فعال در زمینه سنگ گرانیت

شرکت هایی که در ادامه معرفی می شوند در حال حاضر بر بازار جهانی گرانیت تسلط دارند و تاثیر قابل توجهی بر قیمت و میزان تقاضای آن می گذارند.

  1. Rock Of Ages Corporation

Rock Of Ages Corporation

یکی از قدیمی ترین شرکت ها که در سال 1885 در آمریکا تأسیس گردید. این شرکت در معادن، فرآوری و فروش گرانیت تخصص دارد و دارای معادن و کارخانجات تولیدی در آمریکا و کانادا می باشد.

این شرکت گرانیت موردنیاز بناهای یادبود مشهور مانند بنای واشنگتن و بنای یادبود جنگ ویتنام در واشنگتن دی سی و بسیاری از ساختمان های مهم سراسر دنیا را تأمین نموده است.

  1. Pokarna Limited

Pokarna Limited

نامبرده یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گرانیت در هند است. این کمپانی در زمینه استخراج، تولید و صادرات انواع گرانیت فعالیت می کند. این شرکت تأمین کننده بسیاری از پروژه های بزرگ مانند فرودگاه بین المللی دبی و برخ خلیفه امارات بوده است.

  1. Levantina y Asociados de Minerals S.A

Levantina y Asociados de Minerals S A

یک شرکت اسپانیایی که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گرانیت در جهان است. این کمپانی در زمینه استخراج، فرآوری و فروش انواع سنگ گرانیت و مرمر فعالیت می کند.

معادن و مراکز تولید این شرکت در کشورهای اسپانیا، برزیل، پرتغال و هند واقع شده اند. از نمونه کارهای این مجموعه می توان به مجمع فدرال فدراسیون روسیه در مسکو و موزه گوگنهایم در بیلبائو اسپانیا اشاره کرد.

  1. Dakota Granite Company

Dakota Granite Company

داکوتا گرانیت سال 1925 در کشور آمریکا تأسیس شد. این شرکت که در داکوتای شمالی فعالیت می کند در حال حاضر صاحب چندین معدن می باشد.

گرانیت تولید شده توسط این شرکت در پروژه های بنای یادبود توماس جفرسون و موزه تاریخی نیویورک کار شده است.

  1. ColdSpring

Coldspring

این شرکت نیز از سال 1989 در آمریکا فعالیت خود را آغاز نموده است و معادن و کارخانجاتی در آمریکا و کانادا دارد. کلداسپرینگ عمدتا بر بناهای یادبود متمرکز بوده است.

  1. Granite Construction Incorporated

Granite Construction Incorporated

این کمپانی نیز آمریکایی بوده و علاوه بر سنگ به تولید سایر مصالح ساختمانی نیز می پردازد. کارخانجات و معادن آن صرفا در کشور آمریکا بوده و از آن فراتر نرفته است.

پروژه های مشهور این شرکت پل سانفرانسیسکو و فرودگاه لس آنجلس هستند.

  1. Hilltop Granites

Hilltop Granites

یک شرکت هندی که علاوه بر گرانیت بر سایر سنگ های ساختمانی نیز متمرکز است. معادن و مراکز تولید آن در هند و امارات مستقر هستند و سنگ بسیاری از پروژه ها نظیر دفتر یونسکو در پاریس و دفتر مرکزی مایکروسافت در سیاتل را تامین کرده است.

قیمت گرانیت در بازار های جهانی

قبل از پرداختن به قیمت باید بدانید که عوامل متعددی بر مبلغ اثرگذارند. اولین شاخص، کیفیت است؛ هرچه سلامت سنگ بیشتر باشد از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

دوم ابعاد آن است؛ اسلب ها طبیعتا قیمت بیشتری نسبت به پلاک ها دارند و سومین عامل تاثیرگذار کشور تولیدکننده است؛ بهای تمام شده در هر کشور متفاوت است.

قیمت متوسط بازار جهانی گرانیت 40-60 دلار به ازای هرمترمربع است

با این حال باتوجه به عوامل فوق می تواند بسیار متفاوت باشد؛ مثلا گرانیت با کیفیت ایتالیا بین 60 تا 150 دلار و گرانیت هند بین 20 الی 40 دلار قیمت دارد.

عوامل موثر بر بازار سنگ گرانیت

  • رشد ساخت و ساز و بازسازی مجتمع های مسکونی و تجاری
  • تقاضای رو به رشد برای متریال ساختمانی سازگار با محیط زیست
  • نوآوری در تولید که بهای تمام شده را کاهش می دهد
  • مقاومت گرانیت در برابر عوامل خارجی که آن را با کلیه شرایط آب و هوایی سازگار می کند.

بزرگترین صادرکنندگان سنگ گرانیت

پس از برترین کشورهای واردکننده گرانیت این بار به بزرگترین صادرکنندگان آن می پردازیم؛

هند: بزرگترین صادرکننده گرانیت در جهان که حدود 30 درصد از تقاضای بازار را پوشش می دهد. مشتریان آن از خود هند، آمریکا، بریتانیا، آلمان و هلند هستند.

برزیل: دومین صادرکننده بزرگ گرانیت که 15 درصد از بازار را تامین می کند و بطور گسترده با بسیاری از کشورها همکاری به عمل می آورد.

چین: عمدتا واردکننده است ولی 10 درصد از گرانیت را به بازار جهانی عرضه می کند. گرانیت چینی یکی از ارزان ترین گرانیت هاست به همین دلیل بطور گسترده در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپانیا: با عرضه 5 درصد رتبه چهارم صادرکنندگان گرانیت را به خود اختصاص داده است.

ایتالیا: برخلاف چین، گرانیت ایتالیا یکی از گران ترین گرانیت های حال حاضر است و کیفیت بالایی دارد اما دلیل عمده قیمت بالای آن برندینگ می باشد.

پنج کشور نامبرده حدود 70 درصد از گرانیت دنیا را تأمین می کنند. معمولا بزرگترین تولیدکنندگان این سنگ از صادرکنندگان برتر آن نیز هستند اما کشورهایی مانند آمریکا، آلمان و کانادا در این زمینه ضعیف تر از بقیه عمل کرده اند.

چشم انداز توسعه بازار گرانیت در سال های آینده

بازار سنگ گرانیت یکی از امیدوار کننده ترین بازارهای صنایع ساخت و ساز است زیرا از نمای ساختمان تا سنگفرش و دیواره های داخلی تا سنگ قبر! مورد استفاده قرار می گیرد.

افزایش ساخت و ساز در دنیا طی سال های اخیر بطور مستقیم بر تقاضای گرانیت تاثیرگذار می باشد بنابراین می توانیم با اطمینان درباره چشم اندازهای آن در آینده صحبت کنیم.

افزایش فعالیت های ساختمانی

از موثرترین عواملی که بر بازارها تاثیر می گذارد افزایش تقاضا است؛ رشد روند فعالیت های ساختمانی نظیر بازسازی و ساخت و ساز انواع برج ها، مجتمع ها، فرودگاه ها، مراکز خرید و تفریحی و… خبر از افزایش تقاضا برای گرانیت و سایر سنگ ها در سال های پیش رو می دهد.

تمایل افراد به متریال های سازگار با محیط زیست

در سال های اخیر آشکار شده است که شرکت ها و افراد به منظور کاهش آسیب به محیط زیست ترجیح می دهند از متریال های ساختمانی سازگار با طبیعت استفاده کنند؛

سنگ گرانیت از دل طبیعت تشکیل شده و در نهایت در اثر فرسایش باز به آن بر می گردد لذا مورد توجه فعالان حوزه ساخت و ساز قرار گرفته است.

افزایش بهره وری

رونمایی از تکنولوژی های جدید استخراج، برش و فرآوری در سال های اخیر موجب رشد چشمگیر بهره وری، کاهش دور ریز و در نهایت کاهش بهای تمام شده گردیده است که به نوبه خود عرصه رقابت را با چالش های جدیدی رو به رو می کند.

تنوع در کاربرد

گرانیت سالیان سال بطور یکنواخت صرفا در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گرفت اما اخیرا توجه هنرمندان و صنایع دیگر را به خود جلب کرده است؛

تولید تزئینات سنگی متنوع و مبلمان های جذاب از کاربردهای نوین گرانیت هستند. این مورد نیز بر افزایش روند تقاضای آن موثر است.

بنابراین…

می توان نتیجه گرفت رشد چشم انداز بازار سنگ گرانیت در سال های آتی خوش بینانه خواهد بود، تقاضا حتی اگر افزایش نیابد ثابت خواهد بود و جایگاه خود را از دست نخواهد داد لذا اگر قصد شروع یا ادامه فعالیت در این بازار را دارید در مورد آینده نگران نباشید.

کلام آخر

متاسفانه نام ایران به عنوان پنجمین تولیدکننده بزرگ سنگ های ساختمانی در مقاله بالا اشاره نشده است زیرا در زمینه معرفی محصولات و صادرات آنها بسیار ضعیف عمل کرده است.

باعث تاسف است که کشورهایی نظیر چین و ایتالیا سنگ های باکیفیت ایرانی را به قیمت های بسیار پایین خریداری و به نام خودشان در بازارهای جهانی عرضه می کنند.

راهکار این است که به جای افزایش رقابت داخلی که منجر به کاهش قیمت ها و ضربه به کارخانجات می شود بر برندسازی تمرکز کنیم؛ خوشبختانه در ارتباطات با کشورهای همسایه جایگاه خوبی داریم همین امر تا حدودی اثرات تحریم ها را خنثی می کند.

در شرایط کنونی حداقل باید بتوانیم بازار سنگ ساختمانی همسایگان و خاورمیانه را بدست گیریم تا موردتوجه سایر واردکنندگان بزرگ واقع شویم.

جهت تولید و تامین انواع گرانیت صادراتی با ابعاد و پالت سفارشی و قیمت های رقابتی با ما تماس حاصل فرمایید.

09134169947

مطلب پیشنهادی : گرانیت 60*30 نهبندان – قیمت اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 2 =