دسته‌بندی نشده

بزرگترین معدن سنگ ساختمانی – ثروت عظیم ایران

بزرگترین معدن سنگ ساختمانی

کشور ایران با دارا بودن بزرگترین معدن سنگ ساختمانی، بیشترین سهم را از معادن سنگ ساختمانی دنیا به خود اختصاص داده است. حدود 25 درصد از کل معادن کشور مربوط به سنگ های تزئینی و ساختمانی می باشند.

این معادن در استان های اصفهان، لرستان، فارس، یزد، مرکزی، خراسان و… قرار دارند که در ادامه به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ویژگی های بزرگترین معادن سنگ ساختمانی ایران

ویژگی های خاص و منحصر به فرد و کیفیت بالای سنگ های موجود در کشور موجب شهرت برند های بازار در سطح جهانی گردیده است.

فراوانی و تنوع معادن ایران شامل موارد زیر است:

  • سنگ مرمریت 54%
  • سنگ گرانیت 20%
  • سنگ چینی 15%
  • سنگ تراورتن 10%
  • سنگ مرمر تنها 1%

معادن سنگ مرمر در سراسر دنیا کمیاب هستند به همین دلیل از موارد لوکس و گران قیمت محسوب می شوند و کارخانجات خاصی به فرآوری آنها مشغول اند.

  • استحکام بالا

سنگ هایی که در ایران استخراج و بریده می شوند از تراکم و استحکام نسبتا بالایی برخوردار هستند؛ این مشخصه در صنعت ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

مواردی همچون گرانیت که 20 درصد معادن را به خود اختصاص داده اند به عنوان مقاوم ترین سنگ دنیا شناخته می شوند؛

 همچنین به گفته زمین شناسان سنگ گرانیت فقط در کره زمین یافت می شود و اثری از وجود آن در سایر کرات نیست به همین دلیل با عنوان کارت ویزیت زمین نیز نامیده می شود.

  • جذب آب

افراد فعال در این حوزه به خوبی می دانند که ویژگی جذب آب از مهم ترین خصوصیات یک سنگ به شمار می رود و تاثیر مستقیمی بر مقاومت و طول عمر آن دارد.

سنگ های کشور مانند تراورتن، گرانیت و برخی مرمریت های خاص نظیر لاشتر طی مطالعات صورت گرفته از جذب آب مناسبی برخوردارند و این استاندارد را به خوبی دریافت کرده اند.

  • ساب پذیری

جنسیت اکثر سنگ های داخلی به نحوی است که با دستگاه ساب سازگار می باشد لذا نتیجه ای که از خط تولید خارج می شود سنگی با سطح براق خواهد بود.

همچنین سایر فرآوری ها نظیر بوشهمر، چرمی، تیشه ای و… نیز بر سطح سنگ ها به دلایل و سلایق مختلف انجام می گیرد.

ایران رتبه پنجم تولید و رتبه اول مصرف سنگ در نیا

ایران رتبه پنجم تولیدات سنگ ساختمانی و رتبه اول در استفاده از آنها را در دنیا دارد. به این معنا که 90 درصد تولیدات کشور در داخل مصرف می شود و تقریبا می توان گفت در هر خانه ای اثراتی از سنگ های طبیعی دیده می شود.

نما، پله، سنگ فرش، دیواره ها و… از موارد استفاده سنگ ها در ساختمان هستند.

معادن سنگ محلات

معادن سنگ ساختمانی استان مرکزی

شهرستان محلات با میزبانی از بزرگترین معدن سنگ ساختمانی رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است؛ این معادن به قدری بزرگ و پرمنابع هستند که برخی آنها را در دنیا بی نظیر می دانند.

معادن موجود در این استان به دلیل کیفیت بالا اکثرا برند و گران قیمت هستند که برخی از آنها را در ادامه ذکر می کنیم.

  • تراورتن عباس آباد
  • تراورتن آتشکوه
  • تراورتن آبگرم محلات
  • تراورتن دره بخاری
  • تراورتن حاجی آباد

معادن سنگ اصفهان

معادن سنگ ساختمانی استان اصفهان

اکثر معادن سنگ کشور در استان اصفهان قرار دارد لذا این استان به لقب “قطب سنگ کشور” نام گذاری شده است. همچنین از دیگر دلایل اختصاص این عنوان شهرک های صنعتی و کارخانجات سنگبری بسیاری است که در اصفهان واقع شده اند.

مرمریت لاشتر اصفهان ، شهرت جهانی

مرمریت لاشتر که در جهان با نام پیترا گری (Pietra Gray Marble) شناخته می شود دارای شهرت زیادی است. دلیل آن نیز جذب آب بسیار پایین است که این سنگ را به تنها مرمریت قابل استفاده در نما تبدیل کرده است. دلیل دیگر نیز شباهت زیاد سنگ لاشتر به سنگ مشهور ایتالیا است.

برخی افراد معدن لاشتر را به عنوان بزرگترین معدن سنگ ساختمانی کشور می شناسند.

مرمریت لاشتر که از کوه های شهرستان شهرضا و منطقه لاشتر استخراج می شود قدمت زیادی دارد و از قدیم الایام در ساخت بناهای تاریخی مورد استفاده قرار می گرفته است. از این بناهای باستانی می توان به نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله اشاره کرد.

تراورتن اصفهان : رامشه ، طرق ، کاشان…

از معادن استان اصفهان تراورتن های متعدد و متفاوتی نیز استخراج می گردد. این تراورتن ها طیف رنگی سفید، کرم، عسلی و شکلاتی دارند و از کیفیت خوبی برخوردارند.

مرمریت مشکی نجف آباد اصفهان

این مرمریت نزدیک ترین و شبیه ترین سنگ به مرمریت لاشتر است. رنگ زمینه مشکی و رگه های جذاب سفید زیبایی خیره کننده ای به آن بخشیده است.

گرانیت نطنز اصفهان

گرانیت های مشکی و سفید نطنز نیز از تقاضا و محبوبیت خوبی در سراسر کشور برخوردارند. سنگ مشکی این منطقه مناسب ترین قیمت را در بین هم نوعان خود دارد و گرانیت سفید آن نیز در مقایسه با رقیب خود گرانیت نهبندان، قیمت پایین تری دارد.

معادن سنگ ساختمانی استان آذربایجان

استان های آذربایجان شرقی و غربی نیز معادن متعدد سنگ ساختمانی را در خود جای داده اند. برخی از نمونه های تکاب نیز در این استان ها کشف و بهره برداری شده اند.

همچنین به دلیل مقاومت بالای سنگ تکاب در شرایط آب و هوایی این استان، مردم عزیز ساکن استان آذربایجان علاقه ویژه ای به این سنگ دارند و عمده تکاب ها به اردبیل ارسال می گردد.

سایر معادن این استان ها شامل انواع مرمریت، چینی، بازالت، گرانیت و… می باشد.

معادن سنگ فارس

معادن سنگ ساختمانی استان فارس

استان فارس نیز معادن متعددی را در خود جای داده است؛ معادنی همچون آباده، دهبید، دیپلمات و…

مرمریت های نامبرده نظیر مرمریت آباده تقاضای بسیار زیادی در کشور دارند و همچنین تنوع زیادی نیز دارا هستند.

مرمریت های دهبید و دیپلمات نیز به دلیل زیبایی منحصر به فرد و کیفیت بالا اغلب به سایر کشور ها صادر می شود.

معادن سنگ ساختمانی استان خراسان جنوبی

خراسان جنوبی منبع انواع گرانیت های با کیفیت است. گرانیت های مشهور و محبوبی همچون گرانیت نهبندان و گرانیت سبز بروجرد از قبیل سنگ هایی هستند که در این استان استخراج می گردد.

گرانیت مروارید مشهد نیز از دیگر گرانیت های موجود در استان خراسان جنوبی است که از کیفیت پایین تر ولی قیمت مناسب تری برخوردار است.

معادن سنگ ساختمانی استان لرستان

نام استان لرستان در میان سنگ های بی نظیر چینی ازنا و الیگودرز می درخشد. این سنگ ها ظاهری بسیار سفید و لوکس و کیفیت و جنسیتی بسیار مقاومی دارند.

سنگ های چینی ازنا و الیگودرز به دلیل زیبایی و گران قیمت بودن عمدتا بصورت اسلب فرآوری و عرضه می شوند. همچنین در استفاده سنگ های چینی در فضای خارجی و نما مانعی وجود ندارد.

شکوری رئیس انجمن صنایع سنگ کشور:

اگر صادرات نکنیم محکوم به فنا هستیم

آقای بهنام شکوری طی مصاحبه ای با خبرنگاران گفت: ایران از نظر معادن سنگ ساختمانی غنی است و در حال حاضر 6000 هزار واحد سنگبری در کشور با حداقل ظرفیت مشغول فعالیت هستند؛

اگر روند تولید به سمت صادرات پیش نرود به دلیل وجود جایگزین های متعدد در حوزه سنگ های تزئینی و ساختمانی، در آینده محکوم به فنا هستیم.

متن کامل این خبر را در این لینک بخوانید : رکود بازار سنگ ساختمانی – صادرات کمتر از 7 درصد

شبکه های اجتماعی

به منظور تعامل بیشتر و اطلاع از فروش های ویژه به جمع ما در شبکه های مجازی بپیوندید:

کانال تلگرام

صفحه اینستاگرام

گزینه های ارتباطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یازده =