تراورتن

تراورتن در چه گروهی از سنگ ها قرار می گیرد

تراورتن در چه گروهی از سنگ ها قرار می گیرد

شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که تراورتن در چه گروهی از سنگ ها قرار می گیرد؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا به تعریف و بررسی تراورتن بپردازیم.  باما در ادامه مطلب همراه باشید.

تراورتن چیست؟

تراورتن یک سنگ طبیعی است که در ایران به وفور یافت می شود. این سنگ پس از استخراج و فرآوری در انواع نمای سنگی نظیر رومی و کلاسیک کار می شود و از پراستفاده ترین اقلام ساختمانی به شمار می رود.

جنسیت

از لحاظ جنسیت تراورتن ها در دسته سنگ های آهکی قرار می گیرند که بر اثر فرآیند رسوب در کنار چشمه های آبگرم پدید آمده اند. پس جزو سنگ های رسوبی هستند.

وزن

تراورتن ها از سبک ترین سنگ ها محسوب می شوند. دلیل آن نیز وجود حفره و تخلخل در آنان است. همین امر به یکی از دلایل استفاده آن در نمای ساختمان شده است.

شکل ظاهری

ظاهر تراورتن ها همانطور که گفته شد دارای حفره های متعدد و از لحاظ رنگ نیز در رنگ های سفید، کرم ، عسلی و شکلاتی یافت می شوند. تراورتن ها ممکن است رنگی یکدست داشته باشند و یا دارای هاله، رگه و ناخالصی باشند.

بسیاری از مواقع نیز پس از برش موج های زیبایی بر سطح آنها نمایان می شود که فوق العاده خیره کننده هستند.

کاربرد های سنگ تراورتن

در ادامه به بررسی کاربردهای سنگ تراورتن می پردازیم.

نمای ساختمان

ظاهر زیبا ، جذب ملات بالا ، وزن کم ، مقاومت خوب و… موجب شده تراورتن به عنوان مناسب ترین گزینه برای نمای ساختمان تبدیل شود.

فضای داخلی ساختمان

فرآوری اسلب و هوند این سنگ برای لابی هتل ها ، نمایشگاه ها و مجتمع های مسکونی استفاده زیادی دارد و طرفداران زیادی از سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد.

سنگ فرش

از ابعاد مختلف تراورتن مانند سایز 40*40 می توان در سنگ فرش محوطه و فضای داخلی استفاده نمود.

نرده سنگی

عمده ترین نرده های سنگی موجود در بازار از جنس تراورتن هستند که استفاده های مکرری در بالکن، حصار دور پشت بام ، راه پله و… دارند.

مجسمه های سنگی

در ساخت انواع مجسمه های سنگی ، آبنما ، روشویی ها و… نیز از سنگ تراورتن استفاده زیادی می شود.

مزایا و معایب تراورتن ها

از مزایا و معایب این سنگ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ظاهر زیبا

تراورتن ها در رنگ های روشن نظیر سفید و کرم و تیره تر مانند عسلی و شکلاتی با موج های منظم و یا بدون موج وجود دارند که پس از فرآوری سطح براق و صیقلی از خود به نمایش می گذارند.

چسبندگی بالا

حفره های موجود در پشت سنگ موجب جذب ملات حداکثری می شود و طول عمر ساختمان را بالا می برد.

مقاومت در برابر آب و هوا

عمدتا تراورتن ها به دلیل جنسیت خود در برابر کلیه شرایط آب و هوایی مقاوم هستند.

وزن کم

وزن کم و به اصطلاح پفکی بودن سنگ موردنظر باعث می شود وزن ساختمان تا حد زیادی کاهش یابد و در برابر زلزله مقاوم تر باشد.

عایق حرارتی و صوتی

به دلیل داشتن تخلخل خاصیت عایق بودن در برابر گرما و صدا را دارد. همچنین مقاومت بیشتری در آتش سوزی دارد.

معایب : جذب آب بالا

جذب آب بالای این سنگ باعث می شود با بارش باران و یخ زدگی دچار ترک خوردگی شود. البته این مشکل با تکنولوژی فرآوری و ورود رزین تقریبا پوشش داده شد. رزین جذب آب سنگ را تا حد زیادی کاهش می دهد.

معادن سنگ تراورتن

در کشور ایران معادن تراورتن به وفور یافت می شود. تراورتن ها غالبا در کنار چشمه های آبگرم پدید آمده اند و وجود حفره های سطح آن نیز خروج گاز های مربوط به چشمه می باشد.

استان مرکزی و شهرستان محلات معروف ترین معادن تراورتن ها را در خود جای داده است. تراورتن های برند و مشهوری نظیر عباس آباد ، حاجی آباد ، آتشکوه و دره بخاری از این منطقه استخراج می شوند.

در سایر استان ها نظیر یزد نیز معادن متعددی از این سنگ کشف و به بهره برداری رسیده اند. محل استخراج سنگ ها بر جنسیت و کیفیت آنها بسیار موثر است.

بطور مثال به دلیل پایین بودن سطح استان یزد و وجود نمک زیاد در خاک آن موجب شده تراورتن های استخراج شده از این منطقه پس از مدتی شوره بزنند و ممکن است نمای ساختمان را از یکدستی خارج کنند.

تاریخچه سنگ تراورتن در ایران

قبل از کشف معادن این سنگ اغلب سنگبری ها به تولید گرانیت ، مرمریت و کریستال مشغول بودند و نمای ساختمان ها نیز عمدتا سنگ کریستال یا چینی کار شده بود.

پس از استخراج تراورتن ها مشکل بزرگ سوراخ ها و حفره های سنگ موجب شد این سنگ طرفداران زیادی پیدا نکند و بسیاری از کارخانجات کوپ های آن را دور ریختند.

با ورود رزین به خط فرآوری این محصول باعث شد با پرکردن حفره ها تولید آن جان تازه ای بگیرد و خیلی زود سهم بزرگی از بازار سنگ را به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر تراورتن ها پراستفاده ترین سنگ ها در صنعت ساختمان هستند.

خرید سنگ تراورتن از اصفهان

در این مطلب به بررسی اینکه تراورتن در چه گروهی از سنگ ها قرار می گیرد پرداختیم.

حال اگر قصد خرید بی واسطه انواع تراورتن از کارخانجات سنگبری استان اصفهان را دارید کافیست از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل فرمایید و از بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به همراه مشاوره رایگان بهره مند شوید.

شبکه های اجتماعی

به منظور تعامل بیشتر و دریافت روزانه موجودی محصولات و اطلاع از فروش های ویژه با کلیک روی گزینه های زیر به جمع ما در شبکه های مجازی بپیوندید.

کانال تلگرام

صفحه اینستاگرام

راه های ارتباطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − شش =