دسته‌بندی نشده

سنگ گرانیت – ویژگی ها ، انواع و کاربرد

سنگ گرانیت

گرانیت چیست؟

کلمه گرانیت از کلمه لاتین “Granum” گرفته شده و به معنی “دانه” است. گرانیت یک کانی درشت دانه که اندازه دانه آن تا یک سانتی متر می رسد می باشد که بسیار بزرگتر از مشابه آن سنگ مرمر است. این سنگ جزء اصلی پوسته زمین بوده و کوه های زیادی از این سنگ تشکیل شده است. به عنوان مثال کوه مون بلان یکی از معروف ترین قله های گرانیتی از رشته کوه های آلپ است که در مرز فرانسه و ایتالیا قرار دارد.

سنگ گرانیت در بین سیارات فقط در زمین وجود دارد به همین دلیل زمین شناسان آن را کارت ویزیت زمین می نامند اگرچه نشانه های غیرمستقیم وجود گرانیت در سیاره زهره نیز یافت شده است.

نگاهی تخصصی تر به گرانیت

گرانیت یک سنگ پلوتونیک آذرین است که از 60-65 درصد فلدسپات و 25-35 درصد کوارتز تشکیل شده است. کوارتز دانه های ایزومتریک نامنظم در سنگ را تشکیل می دهد که با دانه های فلدسپات ذوب شده است. گرانیت همچنین حاوی مقدار کمی میکا (بیوتیت یا مسکویت) می باشد که ترکیب این ماده معدنی با محتوای بالای قلیایی و درصد کمی آهن و منیزیم مشخص می شود.

رنگ گرانیت بسته به نسبت مواد معدنی موجود در ترکیب ، از سفید و صورتی تا تقریبا قرمز متغیر است. به عنوان مثال اگر مقدار زیادی فلدسپات پتاسیم در سنگ وجود داشته باشد سنگ دارای رنگ صورتی است ، اگر اکسید آهن نیز وجود داشته باشد ماده رنگ قرمز پررنگی پیدا می کند.

منشاء گرانیت

منشاء گرانیت

در بین سنگ شناسان و زمین شناسان هیچ نظر واضحی در مورد منشاء گرانیت وجود ندارد. در قرن 18 و 19 اعتقاد بر این بود که گرانیت ها از ریزش کریستال ها در کف اقیانوس تشکیل شده اند اما بعدا متوجه شدند سنگ ها در اعماق بیش از 3 کیلومتری به وجود می آیند.

سالها بعد و با گسترش علم به این نتیجه رسیدند که گرانیت ها در کف اقیانوس به وجود نیامده اند بلکه در قسمت بالایی پوسته زمین قرار دارند. ممکن است تعجب کنید اگر بدانید سنگ گرانیتی که در منزل شما وجود دارد در جوان ترین حالت 1 تا 2 میلیون سال و قدیمی ترین آنها نزدیک 4 میلیارد سال سن دارند!! . در ابتدا سنگ های گرانیت در اعماق زمین قرار داشتند ولی امروزه با بالا آمدن سنگ های سقف ، گرانیت ها در معرض دید قرار گرفته اند.

خواص گرانیت

خواص گرانیت

 

ماندگاری

گرانیت به عنوان سنگ ابدی شناخته می شود. در واقع 500 سال طول می کشد تا اولین نشانه های سایش و تخریب را از خود بروز دهند. برای اطلاعات بیشتر هرم بزرگ جیزه را در اینترنت جستجو کنید ، این هرم در حدود 4500 سال پیش ساخته شده است و به مرور زمان به سختی تغییر کرده است.

استحکام بالا

 این مورد به اندازه دانه نیز بستگی دارد. سنگ هایی با ساختار ریز دانه دارای مقاومت فشاری در حدود 300 مگاپاسکال هستند. برای درک این موضوع توجه کنید که مقاومت فشاری بتن در بالاترین درجه 40 مگاپاسکال است!! به زبان ساده سنگ می تواند فشاری حدود 2200 کیلوگرم را تحمل کند. در صورت استخراج نامناسب از معدن ، ترک های نازکی در سنگ ایجاد می شود که ممکن است این مقاومت را کاهش دهد.

مقاومت بالا در برابر اسید ها و پدیده های طبیعی

گرانیت مقاومت بالایی در مقابل پدیده های طبیعی همچون باران های اسیدی ، آلودگی ، گرد و غبار ، تابش مستقیم خورشید ، رطوبت و غیره دارد که آن را به گزینه برتر جهت استفاده در نمای ساختمان و فضای بیرونی تبدیل کرده است.

مقاومت در برابر آتش

گرانیت در دماهای بالای 600 درجه سانتی گراد ترک می خورد. در واقع در برابر تماس مستقیم با آتش مقاومت نمی کند ولی همچنان برای فضای بیرونی شومینه ها مناسب است زیرا دمای این نقاط عمدتا از 120 درجه سانتی گراد فراتر نمی رود. دمای ذوب گرانیت بطور متوسط 1200 درجه است اما در حضور آب این مقدار بسیار کمتر است و به حدود 650 درجه می رسد.

ضدآب

ضریب جذب آب این ماده معدنی 0.17 درصد بوده که تقریبا مشابه سنگ مرمر می باشد. این سنگ عملا رطوبت را جذب نمی کند به همین دلیل مورد ایده آلی جهت ساخت فواره ها و استخر ها است. بطور غیرمستقیم ویژگی ضدآب بودن گرانیت بر مقاومت آن برابر سرما نیز تاثیر می گذارد.

سازگاری با محیط زیست

گرانیت و بطور کلی سنگ های طبیعی به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی در ساخت آن با محیط زیست کاملا سازگاری داشته و مشکلی برای انسان و سایر موجودات ایجاد نمی کند. البته اگر مسائل مربوط به حفاری و استخراج آن از زمین را در نظر نگیریم !!

برخی از سنگ های گرانیت نیز تشعشعات پس زمینه دارند و از آنها برای استخراج اورانیوم استفاده می شود. نگران نباشید! این نوع سنگ ها کمیاب هستند و فقط 2 الی 3 درصد از کل حجم استخراج را تشکیل می دهند. سنگ های ساختمانی عاری از این مواد هستند.

انواع سنگ گرانیت

از انواع سنگ گرانیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرانیت چینی
  • گرانیت بروجرد
  • گرانیت تایباد
  • گرانیت نطنز
  • گرانیت فیروزه
  • گرانیت نهبندان
  • گرانیت تویسرکان
  • گرانیت سیمین
  • گرانیت الموت
  • گرانیت بیرجند
  • گرانیت مروارید مشهد
  • گرانیت زاهدان

جهت مشاهده تصاویر انواع گرانیت روی این متن کلیک کنید

گرانیت مشکی

اگر قصد ساخت فضایی لوکس با پرستیژ بالا را دارید قطعا از سنگ های جذاب مشکی در محیط خود استفاده خواهید کرد. از مشکی ترین گرانیت ها به ترتیب، گرانیت تویسرکان، سیمین، نطنز و الموت هستند.

گران ترین گرانیت

گرانیت دانه اناری بیرجند به دلیل ظاهر منحصر به فرد و زیبایی خیره کننده، همچنین استحکام و مقاومت بالا از گران ترین گرانیت های بازار می باشد.

گرانیت دانه اناری بیرجند

ارزان ترین گرانیت

گرانیت مروارید مشهد جزو ضعیف ترین گرانیت های بازار به شمار می رود به همین خاطر از قیمت کمتری برخوردار است ولی به دلیل قیمت پایین طرفداران ویژه خود را دارد.

گرانیت زاهدان نیز به دلیل وجود ترکیبات آهن زیاد و زنگ زدن و زرد شدن سنگ پس از مدتی، تقاضای کمتری دارد.

گرانیت مروارید مشهد

استخراج گرانیت

معادن گرانیت

استخراج گرانیت با سایر روش های استخراج مواد معدنی تفاوت اساسی دارد. حفظ یکپارچگی بلوک ها و جلوگیری از تشکیل ترک ها که بطور قابل توجهی ویژگی های مقاومت آن را کاهش می دهد. سه روش اصلی برای استخراج سنگ وجود دارد:

انفجار

روشی به مراتب ارزان و در واقع خشن !! در نتیجه این انفجار کوپ هایی با شکستگی زیاد و مقدار زیادی (اغلب تا 30%) خسارت به همراه دارد. در توده های سنگ گودال هایی حفر می شود که مواد منفجره صنعتی در آن قرار می گیرد. یک انفجار به 10 تا 30 چاه و چندین تن مواد منفجره نیاز دارد و پیش بینی رفتار یک توده سنگ در هنگام انفجار تقریبا غیرممکن است. پس از انفجار ، کوپ های تشکیل شده مرتب شده و برای برش فرستاده می شوند.

پمپ باد

منطقه کار با سوراخ های حفر شده مشخص شده و سپس هوا تحت فشار به داخل پمپ می شود. در نتیجه کوپ های سنگی از توده جدا شده و در این روش می توان ناحیه گسل را به دقت پیش بینی کرد. این تکنیک منجر به تخریب و ایجاد ترک در کوپ سنگ ها نمی شود و منابع بصورت بهینه تری مصرف می گردد.

تیغه های الماس

در این روش برای جداسازی کوپ ها از تجهیزات مخصوص تراش با تیغه های الماس استفاده می شود. در نتیجه بلوک های عظیم (20-30 تن یا کمتر) به شکل صحیح استخراج شده و با جرثقیل های سنگین از منطقه معدن خارج می گردد.

راه های جایگزین دیگری نیز برای استخراج سنگ وجود دارد. در این روش حفره هایی ایجاد کرده و سپس آب را به داخل هدایت می کنند. در نهایت با کمک سرمای هوا در فصل های سرد، آب منبسط شده و یخ می زند و موجب جدا شدن منطقه مورد نظر می گردد.

استفاده از گرانیت در ساخت و ساز

سنگ اوپن گرانیت

 

سنگینی و گرانی این سنگ اجازه نمی دهد از آن در پروژه های عظیم استفاده شود اما همچنان برای ساختمان های مسکونی و مراکز عمومی پرتقاضا است.

مقاومت بالای سنگ گرانیت در برابر یخ زدگی ، نفوذ آب ، رطوبت ، نورخورشید و آلودگی این امکان را فراهم می آورد که از آن در نمای ساختمان ، پوشش کف ، پله ها و ستون ها استفاده گردد.

گرانیت صیقلی و ساب خورده برای ایجاد میز ، طاقچه پنجره ، حمام و سینک مناسب است.

ضایعات سنگ حاصل از حفاری و انفجار برای اجرای جاده ها و ساخت و ساز های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

گرانیت به دلیل وجود مقادیر زیادی از فلدسپات سدیم در ساخت شیشه و سرامیک های مرغوب استفاده می شود.

تولید سنگ فرش. سنگ فرش های گرانیتی به دلیل استحکام و دوام ، قرن ها متداول بوده اند اما امروزه به دلیل قیمت بالا کمتر انجام می شود.

در کنار سایر سنگ ها ، گرانیت یکی از پرتقاضاترین مواد طبیعی در صنعت ساخت و ساز است. مجسمه های باشکوه ، بناهای تاریخی ، ستون ها و سایر عناصر تزئینی را می توان به وسیله آن تولید کرد. این ماده معدنی به دلیل ساییدگی پایین در مناطق پردد بسیار مناسب است.

ساختمان های ساخته شده از گرانیت ظاهر اصلی خود را برای قرن ها حفظ می کنند. نمونه ارزشمند از آن را می توان به ساختمان های باشکوه دوره رنسانس اشاره کرد.

دیوارها ، کف ، پله ها یا شومینه ، گرانیت برای هر مکانی مناسب است. در برابر رطوبت حمام یا استخر مقاوم است ، در برابر کثیفی و آلودگی های آشپزخانه مقاوم است ، عملا در شرایط رفت و آمد زیاد فرسوده نمی شود. بنابراین معماران برای موسسات عمومی مانند مترو ، مراکز خرید و … گرانیت را ترجیح می دهند.

سینک گرانیتی

خرید سنگ گرانیت

توصیه می شود گرانیت را از شهرک های تولیدی سنگ تهیه نمایید تا هزینه هایتان به طرز قابل توجهی کاهش یابد. بازرگانی اترس با قرارگرفتن در قطب سنگ کشور ، شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان می تواند بهترین کیفیت را با رقابتی ترین قیمت ارائه دهد. همچنین جهت رفاه حال شما عزیزان خرید غیرحضوری را به مجموعه اضافه کرده ایم. جهت مشاوره رایگان از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + بیست =