دسته‌بندی نشده

رکود بازار سنگ ساختمانی – صادرات کمتر از 7 درصد

رکود بازار سنگ ساختمانی

شکوری رئیس انجمن سنگ کشور : رکود ساخت و ساز با تاثیر مستقیم منجر به رکود بازار سنگ ساختمانی شده است. به دلیل وجود جایگزین های متعدد برای سنگ های ساختمانی ، در آینده شاهد کاهش چشمگیر تقاضای آن هستیم لذا ؛

“اگر به سمت صادرات حرکت نکنیم محکوم به فنا خواهیم بود”

بهنام شکوری؛ طی مصاحبه ای با خبرگذاری ها در تاریخ 29 اردیبهشت 1403:

ایشان در پاسخ به سوال “رکود ساخت و ساز به رکود بازار سنگ ساختمانی نیز منجر شده است؟” و “این رکود به تعطیلی کارخانجات سنگبری انجامیده است؟” فرمودند:

اگر قصد توسعه صنعت سنگ را داریم باید به سمت صادرات معطوف شویم؛

بدین منظور باید 2 درصد از ذخایر طبیعی سنگ را در روند چرخه تولید قرار دهیم و همانند چین سالانه حداقل 50 میلیون تن تولید داشته باشیم.

 این درحالی است که با 50 درصد ظرفیت تولید در حال حاضر 30 میلیون تن در سال تولید داریم.

اگر با حداکثر ظرفیت اقدام به تولید نماییم؛ سالانه می توانیم به فرآوری بیش از 60 میلیون تن سنگ برسیم و از رقیب بزرگ خود، چین، فراتر رویم.

ارزآوری صادرات سنگ در حال حاضر 174 میلیون دلار است، این رقم باید به 5 میلیارد دلار برسد.

 او ادامه داد: با وجود اینکه جایگزین های متعددی برای سنگ های تزئینی وجود دارد اگر از الان به فکرنباشیم و به صادرات روی نیاوریم محکوم به فنا خواهیم بود. در واقع صادرات می تواند رکود بازار سنگ ساختمانی را برطرف سازد.

رئیس انجمن سنگ با بیان اینکه قادر هستیم 3.5 میلیون مترمربع سنگ ساختمانی فرآوری کنیم به ضعف کارگاه های موجود در کشور اشاره کرد و گفت:

کارخانجات سنگبری در برخی کشور ها روزانه تا 22 هزار مترمربع سنگ برش می زنند این در حالی است که سنگبری های کشور روزانه 100 الی 500 و در بهترین حالت 1000 مترمربع فرآوری می کنند.

بیش از 90 درصد تولیدات سنگ کشور در داخل مصرف شده و کمتر از 7 درصد نیز صادر می شود. ظرفیت تولید در حال حاضر 15 میلیون تن است.

ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر “سالانه چه میزان تولیدات سنگ داریم؟” گفت:

در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه 15 میلیون تن است که 90 درصد آن صرف بازار داخلی و کمتر از 7 درصد آن به صادرات منجر می شود. صادرات برای این صنف امری مهم است و ارز حاصل از آن می تواند گره گشای مشکلات این صنعت باشد.

ایران در اطراف خود یک بازار 600 میلیون دلاری دارد؛ درخواست ما از دولت ارز تک نرخی است تا بتوانیم بهتر به امر صادرات بپردازیم.

ارزآوری سال گذشته (1402) حوزه سنگ تنها 4 میلیون دلار بوده است که در برابر توان ظرفیتی ما بسیار ناچیز است.

از دولت خواستاریم سیاست ارز تک نرخی را در سیاست های خود قرار دهد زیرا هدف ما افزایش سهم ایران از این بازار است و این کار منجر به دستاورد های عظیمی برای کشور خواهد شد.

وی تاکید کرد اولویت ما همیشه تامین نیاز بازار داخلی بوده است. تحریم ها نیز تاثیر خود را از دست داده اند و اکنون وضعیت روابط ما با همسایگان در جایگاه خوبی قرار دارد لذا؛

باید با استفاده حداکثر از ظرفیت تولید به سمت تامین سنگ های صادرات محور حرکت نماییم.

وی ادامه داد:

برای دستیابی به صادرات 5 میلیارد دلاری باید نوسازی ماشین آلات را مدنظر خود قرار دهیم و رقم 15 میلیون تن تولید سالانه را بصورت چشمگیر افزایش دهیم. کل میزان ذخایر معادن سنگ کشور 3.2 میلیارد تن است و ایران رتبه پنجم تولید و رتبه اول مصرف کننده سنگ را به خود اختصاص داده است.

در ادامه زیبا یزدانی دبیر انجمن سنگ سنگ ایران افزود :

برگزاری نمایشگاه ها امری بسیار مهم جهت صادرات است. سنگ های ساختمانی باید از نزدیک دیده شده و لمس شوند و این ماهیت آنهاست. از فعالان این صنف خواستاریم با افزایش تعاملات و اعلام نقطه نظرات خود به ما در ارتقای صنعت کمک نمایند.

همچنین ایشان از تهیه سند استراتژیک صنعت سنگ خبر دادند.

ماهیت سنگ های ساختمانی از نزدیک دیده شدن و لمس شدن است؛ برگزاری نمایشگاه ها امری بسیار مهم می باشد.

ایشان در ادامه افزودند:

218 نفر برای تشکیل کمیسیون تخصصی معدن ، فرآوری ، بازرگانی و راهبردی اعلام آمادگی کرده اند و انتخابات صورت می گیرد.

همچنین میز صادرات کشور ایجاد گردیده و مصوبه های آن در دستورکار وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ضمن اینکه برنامه هایی نیز جهت آموزش و توسعه حوزه فرآوری و نوسازی ماشین آلات معادن و کارخانجات تدارک دیده ایم.

در ادامه این نشست؛ محمدهادی مطیع مقدم برگزار کننده چهاردهمین نمایشگاه سنگ ساختمانی اعلام کرد :

در نمایشگاه امسال 130 شرکت از صنف سنگ در سه سالن به متراژ 10 هزارمتر از فرآوری تا عرضه حضور پیدا کرده اند. همچنین شاهد حضور 10 شرکت از چین بصورت مستقیم و 13 شرکت بصورت نمایندگی از ایتالیا ، هند و… هستیم.

مطیع مقدم افزود: نیازمند حمایت دولت در این عرصه هستیم؛ صنف سنگ می تواند درآمد و ارزآوری بالایی برای کشور ایجاد کند و به ارتقای اقتصاد کشور بینجامد.

ایشان در پاسخ خبرنگار مبنی بر اینکه “امسال تعداد شرکت کنندگان نمایشگاه کاهش داشته است؟” افزود : شرکت هایی که پارسال در این همایش حضور پیدا کردند امسال اعلام نمودند جایگاه خود را به شرکت های نوپا خواهند داد تا آنها نیز از فرصت دیده شدن استفاده نمایند.

35 تاجر هندی که به تجارت سنگ های ساختمانی مشغول اند بنابر خواسته وزارت امور خارجه کشورشان به دلیل مسائل سیاسی از سفر به ایران خودداری نمودند.

در ادامه صحبت ها مطیع مقدم اشاره کرد : طی بازدیدی که از هند داشتیم 35 تاجر هندی به تجارت گسترده سنگ های ساختمانی مشغول اند اما به دلیل جو سیاسی حاکم، وزیر امور خارجه آنها طی نامه ای از آنها خواستار شد از سفر به ایران و اسرائیل خودداری کنند.

.
.

جهت تامین و تولید سفارشی انواع سنگ های ساختمانی داخلی و صادراتی باما تماس حاصل فرمایید

به جمع ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:
کانال تلگرام
صفحه اینستاگرام
سایر گزینه های ارتباطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 7 =