دسته‌بندی نشده

سنگ یا سرامیک – بهترین انتخاب کدام است؟

سنگ یا سرامیک

تفاوت سنگ با سرامیک

سنگ یا سرامیک؟ امروزه در بازار ساخت و ساز گزینه های متعددی وجود دارد اما کدام مورد بهتری است؟ چطور بهترین انتخاب را با توجه به شرایط خود داشته باشیم؟

برای انتخاب درست لازم است ابتدا تفاوت این دو را درک کنید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مفاهیم کلی درباره سرامیک

سرامیک یک تقلید ماهرانه از سنگ است که به دست انسان ساخته می شود و بر اساس کاربرد به پنج دسته تقسیم می شوند:

  • سرامیک پولیش
  • سرامیک نانو
  • سرامیک کف
  • سرامیک سایز بزرگ
  • سرامیک پرسلان

همچنین سرامیک ها از لحاظ جنس در دو دسته کلی قرار می گیرند :

  • سرامیک پرسلان یا سرامیک چینی که از ترکیب خاک رس ، ماسه ریز و پودر فلدسپار در فشار و دمای بالا تولید می گردد.
  • سرامیک غیر پرسلان از خاک رس و سایر مواد دیگر ساخته شده و مقاومت کمتری در برابر رطوبت و فشار نسبت به نوع پرسلان آن دارد.

در نهایت با طرح ها و رنگ های مختلف به زیباسازی آن می پردازند.

مفاهیم کلی درباره سنگ

گرانیت ، مرمریت ، تراورتن و سایر سنگ های طبیعی حاصل هزاران سال پروسه تشکیل در دل طبیعت هستند. سنگ های ساختمانی ابتدا بصورت کوپ سنگ های بزرگ 20-30 تنی از معادن استخراج می گردند و به کارخانه های سنگبری ارسال می شوند. سپس با روش های نوین فرآوری شده و به شکل تایل ، اسلب، فرشی و… به فروش می رسند.

مطلب پیشنهادی : انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها + تصاویر

مقایسه سنگ و سرامیک

مقاومت سایشی

به عنوان مثال اگر یک سنگ مرمر به عنوان یک سنگ طبیعی ، به مرور زمان لایه رویی خود را  از دست بدهد باز بافت و رنگ خود را حفظ می کند ولی سرامیک ها در این حالت ظاهر خود را بطور کلی از دست می دهند. البته در نظر داشته باشید که برخی سنگ ها مانند گرانیت عملا در معرض سایش قرار نمی گیرند، در واقع 50 سال پس از استفاده اولین نشانه های فرسودگی را از خود نشان می دهند.

سازگاری با محیط زیست

سنگ های طبیعی یک نوع انرژی خاص یا میکروکلیما در محیط ایجاد می کنند که برای انسان رضایت بخش و مطلوب است ، سطح طبیعی رطوبت را حفظ می کنند و استفاده از آن بی خطر است. در حالی که در تولید سرامیک از اجزای مصنوعی استفاده می شود که اثر منفی بر محیط زیست می گذارد.

زیبایی

زیبایی مسئله ای کاملا سلیقه ای است و نمی توان راجع به آن نظر فنی ارائه کرد با این حال سنگ های طبیعی نیازی به طرح آمیزی و تزئینات ندارند و فقط سطح سنگ رزین کاری شده و ساب می شود ولی این مورد در سرامیک بصورت مصنوعی ایجاد می شود.

نقطه عطف سرامیک نیز در تنوع بالای طرح ها و نقش های آن است که هر سلیقه ای را در بر می گیرد.

دوام و ماندگاری

 مجسمه های مرمر بازمانده از روم باستان نشانگر این موضوع است. استحکام بی نظیر گرانیت این امکان را می دهد که آن را یک سنگ تقریبا ابدی بنامیم. همچنین در طول سالها و براثر فرسایش، رنگ ها و طرح های منحصر به فردی بر سطح سنگ ها ظاهر می شود. متاسفانه سرامیک ها در بهترین حالت نمی توانند بیش از صد سال دوام بیاورند ، به تدریج فرو می ریزند و شامل ترک های زیادی می شوند. همچنین طرح روی سطح آنها به مرور از بین می رود.

کاربرد

برای کف سازی و نما از هر دو می توان استفاده کرد. استفاده از سنگ در کف به دلیل سنگین تر بودن ، بار ساختمان را بالا می برد. این در حالی است که سرامیک به دلیل وزن به مراتب سبک تر معمولا انتخاب معماران برای پروژه های بزرگ می باشد.

برای نمای ساختمان سرامیک توصیه نمی شود. زیرا مقاومت کمتری در برابر شرایط آب و هوایی دارد و ساختمان شما را ساده نشان می دهد در حالی که سنگ تراورتن مجتمع شما را سلطنتی، خیره کننده و لوکس جلوه می دهد.

برای برخی اجزای ساختمان نیز مانند پله معمولا استفاده از سرامیک رواج ندارد و سنگ مرمریت انتخاب مناسب تری می باشد.

قیمت

از لحاظ قیمت، بطور متوسط سنگ از قیمت بالاتری نسبت به سرامیک برخوردار است. اگر قصد مدیریت و کاهش هزینه ها را دارید بی شک سرامیک مورد مناسب تری است ولی اگر در این باره محدودیتی ندارید و قصد شما ساخت ویلا یا آپارتمانی لوکس است قطعا انتخاب شما سنگ خواهد بود.

پیشنهاد می شود اگر به دنبال خرید سنگ هستید سری به شهرک های صنعتی مربوطه بزنید. قطعا همه سنگ ها از قیمت بالایی برخوردار نیستند و با کمی جستجو می توانید سنگ مناسب خود را با بهترین قیمت پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی : شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان ، قطب سنگ کشور

شرکت بازرگانی اترس با قرارگیری در قطب سنگ کشور ، شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان مفتخر است بهترین انتخاب و مناسب ترین قیمت را با توجه به شرایط شما فراهم کرده و تجربه خریدی مطمئن و استثناءی را به ارمغان آورد.

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شش =