دسته‌بندی نشده

ترمیم، شستشو و نگهداری از سنگ تراورتن

ترمیم، شستشو و نگهداری از تراورتن

تراورتن ها در نمای ساختمان ها به وفور دیده می شوند و بطور جدی در معرض کثیفی و آلودگی ها قرار دارند لذا ترمیم، شستشو و نگهداری از سنگ تراورتن می تواند دغدغه بسیاری از مردم باشد.

آشنایی با سنگ تراورتن

تراورتن یک سنگ آهک رسوبی است که از رسوب نمک های کلسیم و بقایای آهکی جانوران و گیاهان در نزدیکی چشمه ها (معمولا چشمه های آب گرم) و ذخایر آب زیرزمینی تشکیل می شود. با نگاهی تخصصی تر ، تراورتن از کلسیت (حدود99%) ، ساختار متخلخل کریستالی و سفید کربنات کلسیم تشکیل شده است.

ساختار تراورتن عمدتا اسفنجی و دلیل حفره های موجود بر سطح آن ، انتشار و خروج گاز دی اکسید کربن در طول تشکیل آن است. این سوراخ ها موجب کاهش مقاومت سنگ نمی شود و با جذب ملات بیشتر ، چسبندگی بیشتری ایجاد کرده و در جای خود با استحکام بیشتری قرار می گیرد.

وجود کلسیت در سنگ موجب سفید رنگ شدن آن می گردد اما به دلیل ناخالصی هایی مانند گوگرد، ترکیبات آهنی، رنگدانه های آلی و … به رنگ های متنوع گردویی، کرم، قرمز و غیره یافت می شود.

ذخایر تراورتن در سراسر جهان از جمله ایران، آمریکا، مکزیک و ایتالیا وجود دارد و از قدیم در ساخت بناهای تاریخی مورد استفاده قرار می گرفته است.

ویژگی های فیزیکی تراورتن آن را به سنگی مناسب برای استفاده در شرایط مختلف اقلیمی تبدیل می کند و با طیف وسیعی از کاربرد ها، از نمای ساختمان تا کفپوش و حمام مورد استفاده قرار می گیرد.

نگهداری از تراورتن

شستشوی سنگ تراورتن

از محصولات اسیدی استفاده نکنید! همانطور که گفته شد تراورتن یک ماده بر پایه کلسیم است که به اسید ها واکنش نشان می دهد و ممکن است در آن حل شود. فقط از شوینده های خنثی یا قلیایی استفاده کنید.

در مورد تراورتن های ساب خورده از محصولات شوینده قوی استفاده نکنید زیرا ممکن است به آن آسیب برساند.

برای پاک کردن سیمان و بقایای اثرات نصب می توانید از یک دستمال مرطوب به کمی سرکه کمک بگیرید اما زیاده روی نکنید زیرا سرکه نیز خاصیت اسیدی دارد. همچنین آب داغ نیز می تواند کمک کننده باشد.

تا جای ممکن در تمیزکاری از کاردک و ابزارهای سخت و تیز استفاده نکنید زیرا موجب خراش در سطح سنگ می شود.

جهت اجرای سنگ از افراد ماهر کمک بگیرید تا بصورت حرفه ای نصب شود و کثیفی ها به حداقل برسد.

تراورتن ساختار واکوئلی دارد یعنی حاوی حفره هایی در سراسر ساختارش می باشد که این سوراخ ها کثیفی را در خود جمع می کنند. این مشکل در سنگ های ساب خورده برطرف شده است.

جهت شستشوی دیوارهای تراورتن ساب نخورده، یک واترجت می تواند در خارج کردن غبار وآلودگی هایی در حفره ها نفوذ کرده اند بسیار کمک کننده باشد. همچنین جارو های دارای مکش نیز مناسب هستند.

استفاده از پودر مل

پودر مل یک ماده ساختمانی شبیه به گچ است و هنگام اجرای سنگ کاربرد زیادی دارد؛

به این صورت که مقداری از پودر مل را با آب ترکیب می کنند تا مایعی غلیظ همانند رنگ بدست آید. سپس سطح سنگ های پایین دست را با آن می پوشانند تا در صورت ریزش، ملات بطور مستقیم با سنگ برخورد نداشته باشد.

عموما سنگ های روشن مخصوصا ترامیت ها کثیفی را بیشتر به خود جذب می کنند که منجر به کدر شدن و تغییر رنگ آنها می شود که پیشنهاد می شود حتما از ماده ذکر شده استفاده نمایید، این ماده پس از اتمام کار به راحتی شسته می شود.

شستشوی تراورتن

ترمیم و نگهداری از سنگ تراورتن

در صورتی که مایعی روی سنگ ریخت بلافاصله اقدام به پاک کردن آن کنید زیرا ممکن است به داخل نفوذ کند و ایجاد لکه کند.

مانند سنگ مرمر ، تراورتن نیز در حمام و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، در این حالت هر شش ماه یکبار سطح سنگ را به روغن های ضدآب آغشته کنید. البته تراورتن هایی که در حین فرآوری ضدآب شده اند تا حد زیادی در برابر نفوذ آب مقاوم هستند ولی بهتر است آن ها نیز در فواصل زمانی توصیه شده ترمیم گردند.

یکی دیگر از راه های ترمیم و نگهداری، پولیش است. اگر سنگ شما در معرض محیط پر رفت و آمد قرار دارد بهتر است از افراد متخصص بخواهید سطح سنگ شما را با پولیش براق و ترمیم کنند. همچنین از واکس های مخصوص نیز می توانید استفاده کنید.

زمانی که ساب سنگ شما نسبتا از بین رفته باشد می توانید از کریستالیزاسیون استفاده کنید، این کار زمانی انجام می شود که قادر به بازسازی آن نباشید.

رنگ آمیزی سنگ تراورتن

اکثر لکه ها با شستشو و مواردی که در بالا گفته شد قابل حل شدن هستند اما اگر به هر دلیلی مشکل شما برطرف نشد می توانید از رنگ استفاده کنید. رنگ کردن سطح سنگ موجب مات شدن آن می شود و توصیه می شود تا جای ممکن پولیش ها و کریستالیزاسیون برای ترمیم مورد استفاده قرار گیرد.

جهت ترمیم ترک ها، براق کردن و افزایش استحکام سنگ می توانید از مایع رزین سنگ استفاده کنید. این مورد معمولا پرکاربردترین روش است و جهت ضدآب کردن نیز کاربرد دارد.

اگر از تراورتن در مکان های پر رفت و آمد مانند پله یا درب منزل استفاده کرده اید، با پادری یا فرش روپله ای روی آن را بپوشانید تا استهلاک به حداقل برسد.

خرید سنگ تراورتن از اصفهان

جهت خرید سنگ تراورتن در اصفهان از طریق راه های ارتباطی با مشاورین مجموعه تماس حاصل فرمایید و مشاوره رایگان دریافت کنید. همچنین جهت رفاه حال شما عزیزان امکان خرید غیرحضوری نیز وجود دارد.

جهت مشاهده موجودی تراورتن مجموعه از راه های زیر اقدام کنید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 11 =