گرانیت, مرمریت

مرمریت یا گرانیت؟ کدام انتخاب بهتری است

مرمریت یا گرانیت کدام انتخاب بهتری است

یکی از مهم ترین تصمیم گیری ها هنگام بازسازی یا ساخت ساختمان انتخاب متریال مناسب جهت کفپوش، دیواره ها، پله ها و… است. از محبوب ترین متریال ها می توان به سنگ مرمریت و گرانیت اشاره کرد.

هر دو سنگ مزایا و معایب متعددی دارند و انتخاب بین آنها ممکن است دشوار باشد، در این مطلب به شما کمک می کنیم انتخاب هوشمندانه تری انجام دهید.

سنگ مرمریت

مرمریت یک سنگ طبیعی است که حاصل میلیون ها سال تکامل در بافت زمین می باشد؛ این سنگ از دل زمین استخراج شده و سپس به منظور فرآوری به کارخانجات سنگبری حمل می شود.

طی فرآیند تولید به ابعاد مختلفی تبدیل نظیر اسلب، پلاک، پله، سنگفرش و… تبدیل می گردد. همچنین سطح آن نیز با روش های مختلف مانند بوشهمر، چرمی، تیشه ای و… فرآوری می شود.

مزایای سنگ مرمریت

  • طرح و نقش منحصر به فرد

رگه ها، هاله ها و در کل طرح و نقش هر قطعه از سنگ مرمریت به هیچ عنوان مشابه دیگری نیست؛ در هم تنیدگی رگه های مرمریت ها همانند اثر انگشت خاص و منحصر به فرد است.

طراحان می دانند که نظم نهفته در بی نظمی چقدر محیط را جذاب خواهد نمود.

  • ظاهر لوکس و مجلل

برخی مرمریت ها مانند مرمریت لاشتر دارای زمینه مشکی و رگه های متناقض سفید هستند که در دنیا به عنوان یک سنگ لوکس و مجلل شناخته می شود. ترکیب مرمریت های مشکی با سفید محیط را فوق العاده باشکوه خواهد نمود.

  • تنوع بسیار بالا

از دیگر ویژگی های مثبت مرمریت ها تنوع رنگ زمینه و نقش و نگار آنهاست. کشور ایران در دنیا به رنگین کمان معادن سنگ مهشور است زیرا از طیف عظیم و متنوع منابع طبیعی سنگ ساختمانی از جمله مرمریت برخوردار است.

مرمریت ها در رنگ های مشکی، سفید، طوسی، سبز، زیتونی، کرم، قهوه ای، صورتی، قرمز و… یافت می شوند.

معایب سنگ مرمریت

  • جذب آب بالا

عمده مرمریت ها به جز موارد خاص، جذب آب نسبتا بالایی دارند. همین عامل استفاده از آنها را در محیط های خارجی دچار ریسک می کند همچنین استفاده از آنها در نمای ساختمان به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

  • فرسایش

در مواجهه با تردد بالا و شرایط آب و هوایی، مرمریت ها دچار فرسایش، خوردگی و شکستگی می گردند. همچنین مقاومت فشاری آنها تحمل اجسام سنگین را دشوار می سازد.

تفاوت مرمریت و گرانیت

سنگ گرانیت

گرانیت یکی دیگر از سنگ های طبیعی است که از دیرباز به وفور در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفته است و امروزه نیز تقاضای روبه رشد خود را حفظ نموده است.

گرانیت در مقایسه با مرمریت بافت یکنواخت تری دارد و تنوع آنها به مراتب کمتر است.

مزایای سنگ گرانیت

  • استحکام و دوام

محکم تر از گرانیت هیچ کجا نخواهید یافت! گرانیت مقاوم ترین سنگ جهان شناخته می شود و در برابر هرگونه فشار و ضربه بسیار مستحکم است.

  • طول عمر بالا

تقریبا در همه خانه های قدیمی اثراتی از سنگ های گرانیت خواهید یافت که با گذر سالها هنوز ظاهر اولیه خود را حفظ کرده اند.

  • عدم محدودیت در استفاده

هرجایی که به ذهنتان خطور کند می توانید از گرانیت ها استفاده کنید. این سنگ در برابر کلیه شرایط آب و هوایی و رطوبت مقاوم است، جذب آب پایینی دارد و در برابر فشار و تردد بالا مشکلی آن را تهدید نمی کند.

این موارد موجب شده استفاده از گرانیت ها در هر شرایط و مکانی میسر باشد.

  • ثبات رنگ

بازی رنگ گرانیت ها بسیار کمتر از سایر سنگ ها می باشد؛ اگر قصد تامین یک پروژه بزرگ را دارید متریال مناسب شما گرانیت است. استفاده از این سنگ در متراژ بالا منجر به یک فضای یکدست خواهد شد.

  • نگهداری آسان

گرانیت نیازی به مراقبت های خاصی ندارد، کافیست آن را در جای مناسب قرار دهید و به زندگیتان برسید! همچنین لکه ها و کثیفی ها به سختی به این سنگ نفوذ می کنند لذا نظافت آن نیز راحت است.

معایب سنگ گرانیت

  • محدودیت در انتخاب

گرانیت های موجود در بافت زمین انگشت شمار هستند. به غیر از موارد خاص مانند گرانیت جنگلی بیرجند، گرانیت کاهویی و گرانیت قرمز آذرشهر، عمده گرانیت ها مشکی و سفید هستند.

رایج ترین نوع این سنگ زمینه سفید آن است که همه ما با آن آشناییت داریم؛ این گرانیت دارای زمینه سفید و دانه های درشت مشکی است که مناسب ترین قیمت را نیز به خود اختصاص داده است.

  • قیمت بالا در برخی موارد

گرانیت های مشکی مانند تویسرکان و گرانیت های خاص مانند جنگلی بیرجند به دلیل ویژگی های خاص خود از قیمت نسبتا بالایی برخوردار هستند.

البته به منظور کاهش هزینه ها می توانید از موارد مشابه استفاده نمایید. بطور مثال گرانیت مشکی نطنز می تواند جایگزین مناسبی برای گرانیت تویسرکان باشد در صورتی که رنگ شده آن را تهیه نمایید.

  • عدم جذب دما

این مورد هم می تواند ویژگی مثبت باشد و هم منفی. گرانیت ها ذاتا سطح خنکی دارند و گرما را از خود دور می کنند، این قابلیت در تابستان ها خوشایند و در مناطق سردسیر ممکن است ناخوشایند باشد.

مقایسه قیمت مرمریت و گرانیت

کدام یک انتخاب بهتری است؟

برای پاسخ به این سوال نمی توان یک نسخه کلی پیچید. این مورد کاملا بستگی به هدف شما دارد.

بطور کلی اگر ترجیح شما زیبایی، تنوع و ایجاد یک فضای متفاوت است مرمریت ها را پیشنهاد می کنیم و اگر طول عمر، دوام و یکدستی برای شما اهمیت بیشتری دارد گرانیت ها بهترین انتخاب هستند.

مرمریت ها تقاضای بیشتری دارند یا گرانیت ها؟

طبیعتا مرمریت ها به دلیل تنوع بالا سلیقه های بیشتری را نیز پوشش می دهند و استفاده از آنها رایج تر است؛ در مقابل گرانیت ها عمدتا در پروژه های عظیم و در متراژ بالا اجرا می شوند لذا هر دو تقاضای زیادی را شامل می شوند.

مقایسه قیمت مرمریت و گرانیت

از لحاظ قیمتی، مرمریت ها به جز موارد خاص و لوکس عمدتا میان رده محسوب می شوند و می توانید با هر بودجه ای نسبت به تهیه آنها اقدام نمایید.

گرانیت ها کاملا برعکس مرمریت ها هستند؛ به جز موارد خاص اکثرا گران قیمت به شمار می روند. دلیل قیمت بالای این سنگ نیز قیمت کوپ، هزینه های سنگین برش و تولید و سورتینگ سخت آن است.

مزایا معایب مرمریت گرانیت

خرید مرمریت و گرانیت با قیمت مناسب از اصفهان

اصفهان به دلیل وجود معادن و سنگبری های متعدد به قطب سنگ کشور مشهور شده است لذا به منظور تجربه خرید بهتر می توانید از طریق گزینه های تماس باما ارتباط برقرار نموده و از قیمت های ویژه درب تولیدی شهرک صنعتی محمودآباد بهره مند شوید.

Telegram           instagram            گزینه های تماس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 8 =